Ny skola - ny start

Hallå där hemma! (lite konstigt att skriva då jag just nu är på väg hem - hem till Sverige)


Det var ett tags sen jag skrev nu och nu när jag äntligen har tid att skriva så tänkte jag uppdatera er lite på vad som händer! 

Som sagt är det en ny skola, och fastän jag varit ledare för en skola innan så känns det som att allt blir nytt igen, vilket jag tror är positivt! Det är nya människor vi jobbar med och därför vore det fel att har förväntningar byggda på vad som hände förra skolan eller hur det var då! 

Vi har 28 elever vilket är en ganska liten skolan i jämförelse med vad vi innan haft, men vi tror verkligen att det ger oss tillfället att lära känna eleverna så mycket djupare och mer personligt än tidigare! Jag är väldigt taggad på detta då jag de senaste månaderna insätt att jag värderar umgänge med ett fåtal personer så mycket mer än med en stor grupp (vilket är en förändring i mig - ni som känner mig sen innan förstår nog detta). Första veckan hade vi life stories då eleverna delade från deras liv vilket alltid är så fint, att de vill vara sårbara inför oss alla och dela med det underbara och det svåra. Jag fick under denna veckan också chansen att dela min "livshistoria", vilket jag uppskattade. Vi ville visa att vi ledare aldrig skulle fråga dem att göra något som vi inte kunde göra själva och även sätta den kulturen av att vara sårbara inför varandra hos ledarna också! Varje gångs jag dela min livshistoria så känns det som om jag får mer frihet från de saker som innan tyngt mig och att jag får mer frid i att Gud lett mig ur det och också glädje i allt det goda han gjort i mitt liv! Det känns också så mycket lättare att vara sig själv när man alla vet allt om en, alla de där obekväma som bara blir större när du håller det för dig själv. Den veckan är starten för att bygga en kultur av sårbarhet och tillit till varandra och med det så kommer så mycket kärlek! Att få se alla elever kämpa i bön för varandra är så underbart! För varje skolan så ser vi ofta ett mönster redan i första veckan av vad eleverna generellt har problem med och denna skolan så var det många av elverna så tyngdes av otro och tvivel, på Gud och hans karaktär, bland annat att han är god. Detta var därför något som vi då och fortfarande ber för en hel del! 
 
Jag har bara en one-on-one, mentorselev som jag får gå bredvid och vägleda genom denna skolan. Hon är från USA och helt underbar! Hon gillar kaffe och att fuldansa så vi har redan bondat en hel del! Hon är äldre än mig vilket jag tror är positivt då jag utmanas på ett nytt sätt än förra året!

Förra veckan hade vi Femi som talare, på Guds natur och karaktär. Jag har hört honom undervisa om detta tre gånger nu och alltid förvånas jag av hans vishet och den personliga relation han har med Gud. Jag fick också denna gången tillfället att samtala med honom själv och därmed också lära känna honom lite mer! Under en period av sitt liv så trodde han att han skulle bo i Sverige och vara missionär där så vi diskuterade en hel del om Sverige och hur vi i en sådan välfärdsnation behöver förstå vårt behov av Gud! Detta var som att hälla bensin på en brasa, fast i mitt hjärta! Jag har en passion för Sverige och att prata med andra om det från helt andra länder gör bara den passionen större! 

För en vecka sen så flyttade jag in till en lägenhet utanför basen. Jag och Claire "passar" denna lägenheten för  fem veckor då paret som annars bor där är i Canada och hälsar på familj och vänner. Det har redan under en vecka fått vara en sådan välsignelse, att få ha ett hem som inte är där man jobbar gör verkligen skillnad. Tidigare har vi båda annars känt att vi aldrig stänger av, att det aldrig blir tid då vi inte jobbar. (Vilken ofta är ett problem när man jobbar volontärt och/eller i en församling) Nu så har vi tid på morgonen när vi äter frukost och efter 6-7 på kvällen då vi bara får vara hemma. Detta gör också att jag känner mig mer som 100% ledare och närvarande när jag väl kommer till basen, det får mig mer koncentrerad och passionerad för vad vi gör när jag är där! 

Så ja, det är några av de sakerna som hänt de senaste veckorna! 

Bönemännen ni kan be för är:
- elevernas otro och tvivel, att det ska bytas ut med tro när de själva får uppleva den levande Guden! 
- sjukdom, det går influensa och förklyning över hela basen och då alla bor så tätt och det är kallt ute så sprider det sig lätt. Be för helande och att det inte ska spridas mer.
- ekonomi, många av eleverna har inte alla de pengarna de behöver för skolan så be för att de ska ske mirakler och att Gud ska försörja
- min hälsa och resa. Har själv varit sjuk och sitter nu på en buss och ska senare idag flyga. Det är inte så trevligt att göra det när man är sjuk, så be gärna för att jag ska bli bättre och få den vila jag behöver.

Och nu är jag på väg till landet med lagom med fika och mellanmjölk på det! Kommer skriva ett nytt inlägg om det så att detta inte blir för långt! 

Kramar från andra sidan jorden! 

- Emilia

Kommentera här: